سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] آنان را طاعت دارید که در ناشناختنشان عذرى ندارید . [نهج البلاغه]
 
شنبه 90 خرداد 21 , ساعت 6:30 عصر
آیا تعداد 313 نفر یاران امام زمان(عج) مشخص است؟
در مورد تعداد یاران حضرت مهدی (عج ):سه دسته روایات وجود دارد
دسته اول :روایات متعدد (مستفیض ) از ائمه (ع) به ما رسیده است که یاران حضرت مهدی 313 نفر به تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر هستند، (منتخب الاثر، صافی گلپایگانی ، الفصل السابع ، الباب الخامس ، بیست و پنج روایت را با این مضمون گردآوری کرده است ) و در منابع روایی اهل سنت نیز همین تعداد به عنوان یاران حضرت مهدی بیان شده است ، (مجمع الزوائد و منبع الفوائد، نور الدین هیثمی ، ص 119؛ الحاوی للفتاوی السیوطی ، ج 2، ص 150، هر دو کتاب در الموسوعه الامام المهدی ، به نقل از ((چشم به راه مهدی ))، جمعی از نویسندگان ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ، ص 365).
دسته دوم :روایاتی که یاران ایشان را ده هزار نفر ذکر می کند، (الغیبه ، نعمانی ، ص 307؛ بحارالانوار، ج 52، ص 306 و 326).
دسته سوم :روایاتی که می گوید تمام شیعیان در گرد حضرت جمع می شوند و یا می گوید اهل شرق و غرب زمین با نهضت او همراه می شوند، (منتخب الاثر، صافی گلپایگانی ، الفصل السابع ، الباب السادس ، ص 597).
نتیجه ی جمع این روایات ، با توجه به قرائن و شواهدی که از خود همین روایات استفاده می شود این است که یاران خاص حضرت که

((امام صادق (ع):گویا می نگرم به قائم (عج ) بر فراز منبر کوفه ، در حالی که یارانش پیرامون او حلقه زده اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام بر روی زمین هستند))، (کمال الدین ، ص 673). از یاران خاص یعنی 313 نفر، در روایات تعبیر به ((نقبائ)) و ((خواص )) نیز شده است ، (بحارالانوار، ج 53، ص 7). این عده ، کسانی هستند که خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدی (عج )، به سبب قابلیت و لیاقتشان برگزیده است ، (همان مصدر). یاران خاص (313 نفر) نخستین کسانی هستند که گرد حضرت جمع می آیند و دعوت جهانی امام مهدی با آنان شروع می شود پس از آشکار شدن دعوت حضرت ، تعداد ده هزار نفر، کسانی هستند که به امام (ع) می پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت ، تحت فرماندهی همان 313 نفر، قیام جهانی امام زمان با این عده آغاز می شود:((امام جواد(ع):زمانی که سیصد و سیزده نفر از یاران خاص امام قائم به خدمت آن بزرگوار رسیدند حضرت ، دعوتش را به جهانیان آشکار می کند و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می کند))، (بحارالانوار، ج 52، ص 283، حدیث 10). و در ادامه ی نهضت ، توده های انبوه مردم از سراسر جهان که در انتظار منجی بشریت به سر می برند و از ظلم و ستم به ستوه آمده اند، به ایشان می پیوندند، (منتخب الاثر، الفصل السابع ، الباب السادس ، ص 597؛ الملاحم و الفتن ، سید ابن طاووس ، ص 65).


1 ) یاران خاص حضرت که هسته اصلی نیروها را تشکیل می دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدی (عج) هستند، سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر می باشند: 2. این که آیا یاران خاص یعنی 313 نفر، تاکنون تکمیل شده اند یا نه ؟مانند بسیاری از امور دیگر برای ما معلوم نیست چون در مورد این نفرات ، تنها جز شمردن صفاتی از آنان ، در روایات نام آنان به خصوص ذکر نشده جز برخی افراد مثل اصحاب کهف ، سلمان ، مالک اشتر، (رجعت ، علامه مجلسی ، کانون پژوهش ، اصفهان ، چاپ اول ، ص 45). 3. نکته ای که باید به آن توجه داشت ، اینکه در مورد زمان ظهور حضرت - که خداوند به آن عالم است - در روایات اموری به عنوان علائم و زمینه ها و شرایط ظهور حضرت ذکر شده است ، که یکی از آنها تکمیل یاران خاص یعنی 313 نفر است اما این تنها شرط نیست تا با تکمیل این عده ، حضرت ظهور کنند بلکه علاوه بر این حصول شرایط دیگری نیز لازم است .


لیست کل یادداشت های این وبلاگ